Wortelkanaalbehandeling

Wat is het? Waarom is het nodig?

Het is het reinigen van een tand die (potentieel) geïnfecteerd is met bacteriën, zó dat bijna alle bacteriën weg zijn (lees verderop waarom niet alle). Daarna vullen we de kanalen en aan het einde plannen we eventueel voor een kroon. Dit is een lange afspraak en afhankelijk van de procedure kan een behandeling 1 tot 3 uur duren.

Vandaag de dag zouden de woorden 'biologisch' en 'vegan' eigenlijk best goed passen bij de kunstharsvrije wortelkanaalbehandeling. Ironisch is dat de 'biologische' tandarts het daar totaal niet mee eens zal zijn! In zijn/haar visie is de tand een dood voorwerp en blijft deze zelfs na een wortelkanaalbehandeling het lichaam belasten met bacteriën ter hoogte van de wortelpunt, kortom je moet deze laten trekken.

Dat is bewezen, een wortelpunt is nooit meer 100% bacterievrij te krijgen. Maar wat ook bewezen is, is dat men na een wortelkanaalbehandeling meestal geen zichtbare of voelbare klachten meer heeft. Dat is de kracht van onze eigen biologie; het menselijk lichaam heeft een immuunsysteem dat dag en nacht aanstaat om bacteriën op alle fronten de baas te kunnen. Een tand hoeft dus niet getrokken te worden als we de balans kunnen herstellen in het voordeel van het immuunsysteem.

Onze procedure komt van LondDEC, hiermee houdt 80% van de patiënten 10 jaar de tand in de mond zonder klachten.

De lengte van de bacterie op de afbeelding is slechts 0,005 mm.

Vooronderzoek

Een wortelkanaalbehandeling kan gepland zijn, maar tegelijkertijd zien we vaak mensen met spoed tussendoor om een wortelkanaalbehandeling te starten.

Kiespijn in de nacht is een goede indicator voor een wortelkanaalbehandeling, maar dat wil niet zeggen dat als u nergens last van heeft alles automatisch 100% in orde is. We maken regelmatig röntgenfoto's van de wortelpunt om te controleren op chronische (niet pijnlijke) ontstekingen.

Behandeling

De eerste geplande afspraak duurt 1-1,5 uur en vaak is nog een vervolg afspraak nodig van 1-1,5 uur. We verdoven de tand en met een loupebril of microscoop kijken we in de tand om te zien hoeveel kanalen er precies zijn. Met kleine vijltjes (Ø 0,08mm) verkennen we de kanalen en dan beginnen we aan de grote schoonmaak. Aan het einde van de eerste afspraak is de tand tijdelijk gevuld of al definitief opgevuld. Soms zijn nog enkele vervolg afspraken nodig voor een grote composietvulling of kroon.

Complicaties

Er bestaat een risico dat er tijdens de behandeling iets afbreekt van de vijlen of van de tand, wat de tand verzwakt of zelfs niet meer te repareren maakt. De kans hierop is groter bij complexe wortelkanalen.

Wanneer de verdoving is uitgewerkt kan er nalast optreden. Dit varieert sterk van milde klachten (80% van de patiënten) tot erge pijn (20%) en is o.a. afhankelijk van de plek van de tand in de kaak.

Meer informatie vindt u hier.

Hoe gaat het in zijn werk?

Wanneer we de wortelkanaalbehandeling af willen maken, moeten we eerst uitzoeken hoeveel kanalen er eigenlijk zijn; niet elke tand heeft er evenveel en het verschilt ook nog van persoon tot persoon.

Aan de hand van een 2D foto maken we een schatting, maar we zien ze pas echt als we in de tand kijken. Ook kan een kanaal wel eens onzichtbaar blijven of zo klein dat we hem niet kunnen schoonmaken. Het boren zal behoorlijk trillen, maar dat gaat altijd zonder problemen.

Het schoonmaken doen we behulp van kleine vijltjes. De kleinste heeft een diameter van 0,06mm! Omdat een wortelkanaal vaak een bocht of knikje heeft, moeten we de vijl voorzichtig buigen en heen en weer wiebelen om helemaal op de plek te komen. Dit doen we totdat we een diameter van minstens 0,25mm hebben bereikt, want dan kan ons spoelmiddel alles schoonmaken tot aan de wortelpunt.

Het spoelmiddel wordt vervolgens ultrasonisch geactiveerd, ververst en telkens opnieuw geactiveerd.

Het resultaat is een schoon kanaal dat we opvullen met gutta percha en MTA-cement.