Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen


Heeft u een vraag? We staan voor u klaar.
(Wanneer uw vraag er niet tussen staat kunt u ons ook een bericht sturen)

Behandelingen


  • Wat doet een preventieassistente?

    De preventie-assistent is een tandartsassistent die een aanvullende cursus heeft gedaan. De preventie-assistent heeft geen zelfstandige of functionele bevoegdheid voor tandheelkundige handelingen en mag dit alleen doen in opdracht van een tandarts.


    Zijn of haar taak is vooral gericht op het voorkomen van tandvleesproblemen en cariës.


    Daarnaast mag de preventie-assistent alleen behandelingen uitvoeren bij patiënten met oppervlakkige tandvleesproblemen.


    Voorbeelden van werkzaamheden van de preventie-assistent zijn:


    voorlichting mondverzorging

    tandsteen verwijderen boven het tandvlees

    röntgenfoto’s maken en gebitsafdrukken nemen.

  • Wat doet een paropreventieassistente?

    Een paropreventieassistente heeft nog een extra cursus gedaan zodat ze ook tandsteen kan verwijderen dat onder het tandvlees zit. Ze mag tot een bepaalde diepte onder het tandvlees komen. Zit het tandsteen namelijk dieper dan 7 mm, dan wordt u doorverwezen naar een mondhygiëniste. Tijdens de halfjaarlijkse controle, zal de tandarts altijd kijken of u tandsteen heeft en hoe diep het zit. Aan de hand hier van krijgt u een advies. En kunt u een afspraak maken bij de paro-preventie assistente of de mondhygiëniste.

  • Wat is een mondhygiënist?

    Een mondhygiënist heeft de HBO-opleiding Mondzorgkunde of Mondhygiëne afgerond. Een groot aantal mondhygiënisten is in dienst van een tandarts, maar mondhygiënisten kunnen ook werkzaam zijn in een eigen praktijk (vrijgevestigd). 

  • Waar vind ik meer informatie over behandelingen?

  • Ik ben ontevreden. Wat nu?

    Bent u ontevreden over de bejegening, behandeling of rekening van uw tandarts? Dit is wat u eraan kunt doen. 


    Stap 1. Ga in gesprek met uw tandarts

    Stap 2. Neem contact op met het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP)

    Stap 3. Klachtbemiddeling via KNMT klachtenservice


    Zie voor meer informatie:

    www.knmt.nl/voor-patienten/ik-ben-ontevreden-wat-nu


Preventie


  • Ik heb altijd veel tandsteen wat kan ik hieraan doen?

    Tandsteen vormt zich op plaatsen waar de speekselklieren actief zijn en waar de tandenborstel niet goed bij komt. Meestal de binnenzijde van de ondertanden, aan de tandhals, net boven het tandvlees. Een elektrische tandenborstel met een kleine kop, werkt daar het beste tegen. Het soort tandpasta en/of spoelmiddel heeft slechts een minimaal effect. Hetgeen wat u eet en drinkt en de timing van het poetsen is juist het meest doorslaggevend.  Wanneer het u (nog) niet lukt om alles zelf weg te houden kunt u ook vaker een bezoek brengen aan onze preventieassistente, voor hulp en advies. 

  • Mijn tandvlees bloedt snel, hoe komt dat?

    Uw tandvlees is (licht) ontstoken. Soms komt dit doordat er teveel bacteriën rond de tand zitten (door verkeerd of te kort poetsen) en soms doordat het lichaam heftiger reageert op de plak die aanwezig is (bijvoorbeeld door zwangerschap, stoppen met roken en/of verminderde weerstand). Laat de oorzaak hiervan nakijken, omdat u een verhoogd risico heeft op gaatjes en/of tandvleesproblemen voor de lange termijn.

  • Ik heb veel last van gaatjes, wat kan ik er tegen doen?

    Gaatjes ontstaan doordat we de tanden té veel belasten met (fermenteerbare) suikers. Wanneer is het té veel? Dat verschilt van persoon tot persoon en zelfs van tand tot tand. Het is vooral het aantal 'zuuraanvallen' per dag wat gaatjes veroorzaakt. Zeker wanneer je tanden al zwakker zijn (omdat het bijvoorbeerd in de familie zit), moet je goed opletten op wat je eet en drinkt. Zo kun je ook kiezen voor eten dat je gebit automatisch reinigt.

    De juiste poetsmethode en het aantal keren dat je poets zorgt voor verdere bescherming. Wij staan klaar voor je om je hierbij te helpen.

  • Is elektrisch poetsen beter dan met een gewone tandenborstel?

    Tandenpoetsen is niet  zo makkelijk, als je het echt goed wilt doen. Gebruik maar eens je niet-dominante-hand voor het poetsen en je merkt het meteen! Kinderen tot 10 jaar moeten altijd worden nagepoetst door de ouders. En de ouders van de ouders, oftewel de ouderen verliezen vaak op hoge leeftijd weer de verfijnde motoriek. 

    Het is belangrijk om een tandenborstel te gebruiken met een kleine ronde kop, zodat je overal goed bij kunt, ook bij het randje tussen tand en tandvlees. Tussen de tanden kun je het beste nog extra schoonmaken met een rager.

    Met een elektrische tandenborstel gaat het poetsen nog wat beter, maar het kind of de oudere moet dit wel prettig vinden. Soms is dat een kwestie van wennen of een mildere poetsstand gebruiken.


  • Hoe poets ik met een elektrische tandenborstel?

    Steeds meer mensen poetsen elektrisch. Maar weet je dat je zo’n tandenborstel anders moet gebruiken dan een handtandenborstel om je gebit gezond te houden? Leer jezelf het poetsrondje aan! Kijk voor meer informatie op: https://www.allesoverhetgebit.nl/nieuws/doe-het-poetsrondje/

  • Ik drink graag citroenthee in de ochtend, is dit slecht voor mijn tanden?

    Citroenthee is zuur omdat het citroensap bevat.   Wanneer je tandglazuur in aanraking komt met zuur zal er een beetje kalk oplossen, het warme water bevordert dit proces. Gelukkig zit in je speeksel een overmaat aan kalk. Deze kalk kan weer worden opgenomen door je tanden, als je ze even rust geeft. Dat betekent dat je ook niet meteen moet borstelen na een zuuraanval. Na het eten en drinken van zuren kun je het beste met wat water spoelen en een half uurtje wachten voordat je je tanden poetst.

  • Sinds mijn zwangerschap heb ik gevoelige tanden, wat kan ik hier aan doen?

    Kom naar de praktijk zodat we je tanden goed kunnen reinigen. Tijdens je zwangerschap reageert het tandvlees namelijk anders op plak en bacteriën en het kan zijn dat plak en aanslag die normaal geen last geven nu wel voor problemen zorgen. Daarna kijken we of tandpasta voor gevoelige tandhalzen zou kunnen helpen.

  • Welk eten en drinken is slecht voor mijn tanden?

    Het eten en drinken van (fermenteerbare) suikers veroorzaakt gaatjes. Maar ook zuren in de voeding kunnen je tanden aantasten. Alles met een pH lager dan 5,5 kan je glazuur zachter maken. Mijn advies is om na het eten of drinken van zure producten je mond te spoelen met wat kraanwater en het aantal keer te beperken tot maximaal 7 momenten per dag. 


Kosten


  • Hoeveel kost een behandeling?

    Uw eerste afspraak in onze praktijk noemen we een intake, de kosten hiervan bedragen ongeveer  €81,47 (Codes C001 € 46,91 en 2 x X10 €17,28). Meestal combineren we dit met tandsteen verwijderen (Code  M01 vanaf €27,68).

    Soms is er een tweede afspraak nodig voor een behandeling of voor extra onderzoek. De kosten daarvan proberen we in te schatten en zetten we op (digitaal) papier, dat noemen we een begroting. Aan de hand van de codes, kunt u bij uw verzekering  opvragen hoeveel u vergoed krijgt. Heeft u geen verzekering, dan vragen we u om direct in de praktijk af te rekenen via pin.

  • Wat zijn jullie tarieven?

    We hanteren de standaard tandartstarieven die voor alle tandartsen gelden. De tarieven zijn terug te vinden via deze link:

    https://www.allesoverhetgebit.nl/alles-over-kosten-en-vergoedingen/tarieven-2022/

  • Zijn behandelingen gratis voor kinderen?

    Mondzorg voor kinderen tot 18 jaar wordt grotendeels vergoed vanuit het basispakket. Denk aan een bezoek aan de tandarts of mondhygiënist. Ook betaalt u voor de mondzorg voor kinderen geen eigen risico. Dit betekent dat u bijvoorbeeld controles en gaatjes niet zelf hoeft te betalen. Beugels, kronen, bruggen en implantaten voor jongeren worden niet vergoed.

    https://www.zorginstituutnederland.nl/Verzekerde+zorg/t/tandarts-en-mondzorg-zvw

  • Hoe worden de kosten voor een behandeling in rekening gebracht?

    De behandeling wordt gedeclareerd aan de hand van een door de NZa  vastgestelde verrichtingenlijst. Een vulling bijvoorbeeld bestaat uit een aantal  verrichtingen: het droogleggen van de tand, de verdoving en de vulling zelf. Al naar gelang de verrichtingen die een tandarts uitvoert, mag hij deze in rekening brengen. Wordt tijdens de behandeling bijvoorbeeld verdoofd, zal de tandarts de verrichting “verdoving” in rekening brengen. Voor elke verrichting wordt een apart tarief in rekening gebracht. De NZa heeft deze verrichtingen nauwkeurig omschreven zodat de tandarts u altijd de juiste verrichting bij de juiste behandeling in rekening kan brengen. Techniekkosten van het tandtechnisch laboratorium mag de tandarts u in rekening brengen. Uw nota is overzichtelijker omdat op de nota alle verrichtingen staan vermeld. Ook krijgt u een begroting van de kosten zodra de behandeling meer kost dan  € 250,--.

  • Ik heb een rekening gekregen van infomedics met jullie praktijkgegevens erop?

    Om u en uw mondgezondheid alle aandacht te kunnen geven, hebben wij onze  debiteurenadministratie uitbesteed aan infomedics. Na de tandheelkundige behandeling krijgt u via Infomedics de nota thuis gestuurd. In de meeste gevallen heeft Infomedics de nota ingediend bij uw zorgverzekeraar en heeft de zorgverzekeraar al een deel van de nota vergoed. Het niet vergoede deel zal door Infomedics bij u in rekening worden gebracht. Met vragen over uw nota kunt u het beste rechtstreeks contact opnemen met  infomedics op telefoonnummer:   036 -20 31 900 (lokaal tarief). Zij kunnen antwoord geven op al uw, niet tandheelkundig gerelateerde, vragen betreffende uw nota.

  • Heeft u vragen over het hebben/nemen van een zorgverzekering?

    Moet een ik aanvullende tandartsverzekering nemen? Heeft het zin om mijn verzekering aan te passen? Welke behandelingen worden vergoed? Tandartsen krijgen aan het eind van het jaar veel vragen van patiënten over hun verzekering. In dit filmpje krijgt u meer uitleg over een verzekering:


    https://www.youtube.com/watch?v=sbgpxbYyfpc

  • Wanneer eigen risico bij de tandarts?

  • Kan ik de behandeling per pin afrekenen?

    Ja dat kan. Wanneer u geen tandartsverzekering heeft, vragen we u altijd met onze pin automaat af te rekenen.

  • Ik heb een begroting gekregen, wat houdt dit in?

    Boven een bedrag van €250 sturen wij standaard een begroting. Dit overzicht van de kosten is vrijblijvend en u kunt dit gebruiken om bij uw verzekering op te vragen wat u precies vergoed krijgt. Let er wel op dat een begroting een schatting van de kosten is vooraf, en dat er tijdens de behandeling (of vervaardiging van het techniekwerk) extra kosten kunnen worden gemaakt.  Voor meer informatie https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_623987_22/1/

  • Heb ik garantie op mijn tandartsbehandeling?

    Een tandarts is niet verplicht een garantie te bieden. Ook niet wanneer u te maken krijgt met kosten die te wijten zijn aan een fout of nalatigheid van de tandarts. Een tandarts heeft een inspanningsverplichting, maar geen resultaatverplichting. Belangrijk is daarom dat u zich voor de  behandelling  goed laat informeren over het back-up plan.


Gegevensverwerking


  • Hoe gaat Tandheelkundig centrum Margraten om met mijn persoonlijke gegevens?

    Privacyverklaring  van Tandheelkundig centrum Margraten

    Uw persoonsgegevens en uw privacy in onze tandartsenpraktijk


    Algemeen

    De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is de nieuwe wet ter bescherming van privacy en persoonsgegevens. Naast deze algemene wet gelden specifieke regels voor de privacy in de gezondheidszorg. Deze regels staan onder andere vermeld in de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).


    In onze tandartsenpraktijk respecteren wij uw privacy. Wij gaan vertrouwelijk om met de informatie die u bij ons aanlevert. Bij de verwerking van persoonsgegevens nemen wij de geldende wet- en regelgeving op het gebied van privacy in acht. In deze privacyverklaring informeren wij u over de wijze waarop wij met uw gegevens omgaan.


    Categorieën persoonsgegevens

    In het kader van uw tandheelkundige behandeling en de administratie daarvan verwerken wij gegevens van u. Wij bewaren en gebruiken uitsluitend de persoonsgegevens die rechtstreeks door u worden opgegeven of waarvan bij opgave duidelijk is dat ze aan ons worden verstrekt om te verwerken.

    Gegevens die wij van u verwerken zijn: NAW gegevens, e-mailadres, telefoonnummer, geslacht, gegevens betreffende uw gezondheid, gegevens betreffende uw tandheelkundige behandelingen, de naam van uw zorgverzekeraar, de naam van uw andere zorgverleners, dag en tijdstip van uw afspraak, betalingsgegevens.


    Grondslag voor gegevensverwerking

    Wij mogen alleen rechtmatig persoonsgegevens van u verwerken als wij dat doen op basis van een juridische grondslag. Wij verwerken uw persoonsgegevens omdat dit noodzakelijk is voor het uitvoeren van de behandelovereenkomst tussen u en ons, zoals neergelegd in artikel 6 lid 1 sub b van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Daarnaast kunnen wij uw persoonsgegevens verwerken voor een ander gerechtvaardigd belang, zoals het informeren van onze patiënten over actualiteiten of wijzigingen in onze dienstverlening. Deze grondslag is neergelegd in artikel 6 lid 1 sub f van de AVG. 


    Doeleinden gegevensverwerking

    De persoonsgegevens die door ons worden verzameld, worden gebruikt voor de volgende doeleinden: het aanmaken en bijhouden van uw patiëntdossier in onze administratie, het inplannen van en digitaal herinneren aan een afspraak, het uitvoeren van een behandeling, het corresponderen met uw andere zorgverleners over uw behandeling (bv. verwijsbrief, recept), het bijhouden van door u aangegeven voorkeuren, het verbeteren van onze dienstverlening.


    Verstrekking van uw persoonsgegevens aan derden

    Wij verstrekken uw persoonsgegevens in beginsel alleen aan derde partijen indien u daar zelf toestemming voor heeft gegeven. Gegevensverstrekking zonder uw toestemming vindt plaats indien dat noodzakelijk is om de overeenkomst tussen u en ons uit te kunnen voeren of een wettelijke verplichting ons dat voorschrijft.


    Bewaartermijnen

    Wij zullen uw gegevens niet langer bewaren dan noodzakelijk is voor de in deze privacyverklaring beschreven doeleinden, tenzij dat nodig is op grond van een wettelijke verplichting. Voor het bewaren van uw medische gegevens hanteren wij de wettelijke minimale bewaartermijn van 15 jaar uit de Wet op de geneeskundige behandelovereenkomst. Naast de WGBO houden we indien nodig ook rekening met bewaartermijnen die voortvloeien uit andere wetgeving. 


    Beveiligingsmaatregelen

    Om uw gegevens zo goed mogelijk te beschermen hebben wij passende beveiligingsmaatregelen getroffen op onze server en zijn onze medewerkers geïnstrueerd hoe zij met uw gegevens om moeten gaan. Indien patiënten gegevens verstuurd moeten worden (bijvoorbeeld naar een kaakchirurg of collega-tandarts) gebeurt dat middels een beveiligde e-mail. Onbevoegden hebben geen toegang tot uw patiëntengegevens. Wij hebben een informatiebeveiligingsbeleid.


    Verwijzingen naar websites van derden (via hyperlinks)

    Om u van dienst te zijn hebben wij op onze website verwijzingen opgenomen naar websites van derden. Wij maken u er graag op attent dat wanneer u deze websites bezoekt, de voorwaarden uit de privacy verklaringen van deze derden van toepassing zijn.


    Uw rechten

    Wanneer u persoonsgegevens aan ons heeft verstrekt, heeft u verschillende rechten die u kunt uitoefenen. Zo heeft u recht op inzage, rectificatie en het wissen van uw gegevens. Ook kunt u ons verzoeken om uw gegevens aan u of een andere partij over te dragen of om de gegevensverwerking te beperken. Het staat u daarnaast vrij om bezwaar te maken tegen een verwerking van uw gegevens. U kunt bovendien uw toestemming voor de gegevensverwerking altijd in te trekken. U kunt uw verzoek bij ons kenbaar maken door dit schriftelijk bij ons in te dienen (per email of post/afgeven in de praktijk). Wij streven ernaar om binnen 14 werkdagen op uw verzoek te reageren.


    Klacht indienen bij de Autoriteit persoonsgegevens

    Mocht u onverhoopt niet tevreden zijn over de wijze waarop wij met uw gegevens omgaan, dan kunt u een klacht hierover indienen bij de Autoriteit persoonsgegevens. De contactgegevens van de Autoriteit persoonsgegevens vindt u hier: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/privacyrechten/klacht-over-gebruik-persoonsgegevens


    Wijzigingen in deze privacy- en cookieverklaring

    Wij behouden ons het recht voor om deze privacyverklaring aan te passen. Deze wijzigingen zullen via onze praktijk website bekend worden gemaakt.

  • Kan ik mijn tandheelkundig dossier inzien?

    Iedereen van 12 jaar en ouder kan mondeling of schriftelijk vragen om een kopie van het medisch dossier. Wanneer u het dossier in de praktijk komt ophalen vragen we u om dit van te voren aan te geven en bij het ophalen van het dossier zich te legitemeren met een geldig ID-bewijs. Wanneer uw emailadres bekend is in de praktijk, kunt u ook vragen om het dossier digitaal op te laten sturen.

    Men hoeft geen reden aan te geven voor het verzoek.  


    Voor meer informatie klik hier 

  • Kan ik het tandheelkundig dossier van familielid inzien?

    Alle werknemers van Tandheelkundig centrum Margraten hebben een beroepsgeheim waardoor ze niet zomaar medische gegevens van een patiënt (16 jaar en ouder) aan anderen kunnen verschaffen. Wordt een medewerker benaderd met het verzoek om gegevens te verstrekken over een van de patiënten dan moet hij/zij dat in beginsel weigeren. De patiënt of diens vertegenwoordiger kan de praktijk van het beroepsgeheim ontheffen door toestemming te geven bepaalde informatie wel aan derden te verstrekken via een machtigingsformulier.

  • Kan ik het tandheelkundig dossier van mijn kind inzien of vernietigen?

    Is uw kind jonger dan 12 jaar? Dan heeft u het recht om inzage te vragen in het medisch dossier van uw kind. En om te vragen om (bepaalde delen van) het dossier te vernietigen. Bij een kind van 12 jaar of ouder gelden andere regels.


    Kind van 12, 13, 14 of 15 jaar

    Is uw kind tussen de 12 en 16 jaar? Dan heeft u als ouder en kind samen het recht om inzage of vernietiging te vragen.


    Uw kind kan bezwaar maken tegen uw verzoek. Ook kan uw kind zelf een verzoek doen. In deze twee situaties beoordeelt de zorgverlener of uw kind zo’n beslissing genoeg kan overzien.


    Kind 16 jaar of ouder

    Is uw kind 16 jaar of ouder? Dan heeft uw kind alleen zelf recht op inzage of vernietiging. Uw kind kan u eventueel wel schriftelijk toestemming geven (machtigen) om een verzoek te doen.

Share by: