Spoed

Waar kan ik terecht voor spoed?

Onze patiënten kunnen tijdens werktijd bellen naar 043 4581685.

Bent u geen patiënt bij ons, of zijn we gesloten? Dan kunt u contact opnemen met de Mondzorg Poli Limburg. Het adres is: Frans Erenslaan 103-C02 te Geleen, telefoonnummer 046 3030360.

Wanneer u voor een spoedgeval naar de dienstdoende tandarts gaat, dient u uw factuur direct te pinnen.

Wanneer bel ik voor spoed?

- Schade aan uw gebit na een ongeval;

- Nabloeding die niet stopt na 30 min hard te bijten op een gaasje;

- Pijn die ondragelijk blijft na het nemen van een pijnstiller;

zijn redenen om direct contact op te nemen met de spoedpoli mondzorg. Bent u er niet zeker van of het een spoedgeval betreft? Neem bij twijfel altijd contact op met de spoedpoli mondzorg voor het beste advies.

Tips:

Tand eruit, tand erin

Voor een uitgevallen tand geldt, hoe sneller deze terug geplaatst wordt hoe beter (melktanden mogen niet terug worden geplaatst). Lukt het om de tand aan het kroongedeelte vast te pakken en de wortel voorzichtig schoon te spoelen, dan mag u proberen de tand voorzichtig terug te plaatsen. Wanneer dit niet lukt bewaar de tand dan in de mond of in melk en stap direct in de auto om naar een tandarts te rijden.

Stukje tand af

Een stukje tand dat afbreekt of een losse kroon hoeft niet altijd direct te worden hersteld, houdt de plek goed schoon en neem contact op met de tandarts.

Pijn na een behandeling

Na het verwijderen van tandsteen kunnen sommige tanden gevoelig blijven voor warm/koud/zoet en tandenpoetsen. Dit komt meestal door tandhalsgevoeligheid. We zien dit ook vaker na het maken van een vulling.

Soms blijft bijten na het maken van een nieuwe vulling een tijdje gevoelig, indien u merkt dat de tand te hoog is kunnen we de vulling achteraf nog eens bijslijpen.

Voelt u een kloppende pijn in de tand, die elke dag erger wordt, neem dan contact op met onze praktijk,

Meer informatie over spoed vindt u hier:

www.allesoverhetgebit.nl/alles-over-de-tandartspraktijk/de-tandartspraktijk/spoedgevallendienst-voor-de-tandarts/

Vooronderzoek

- Sinds wanneer heb je last?

- Wat is er aan vooraf gegaan? Is een stuk tand afgebroken? Is er onlangs een gaatje gevuld? Ben je bij de mondhygiënist geweest? Voelde je eerst een zeurende pijn?

- Waar zit de pijn? Is het één tand? Straalt het uit naar je hele kaak?

- Wat verergert de pijn? Warm en/of koud? Bijten erop? Tikken tegen de tand? Druk op het tandvlees? Druk ter hoogte van de wortelpunt?

- Welke pijnstillers neem je en hoe goed werken ze?

- Hoe ziet het uit? Dik en gezwollen tandvlees? Dikke bult aan de wortelpunt?

Pijnstillers

Voor volwassenen;

Stap 1: Paracetamol (Gebruikelijke dosering 3-4 dd 500-1000 mg)

Stap 2: Bij onvoldoende effect van paracetamol, combineren met ibuprofen (3-4 dd 400-600 mg)

Let op: vermijd combinatie met apirine.

Eventueel gebruik maken van een maagbeschermer: omeprazol 20 mg 1x dd

Stap 3: Bij onvoldoende effect kunt u contact opnemen met uw huisarts voor het voorschrijven van een extra sterke pijnstiller.

Zie voor meer details de huisartsenrichtlijn voor;

Volwassenen en kinderen

Pijn na het trekken van een tand

Wat helpt?

1) Schoon houden wond en mond